Stretching

Känner du en stelhet i din kropp? Har du ont i nacken, ryggen eller svanken? Jag kan hjälpa dig!

Idag arbetat man med stretching på ett annat sätt än förr. Istället för en enda lång töjning används idag tre töjfaser, med två spänningsfaser emellan för en djupare och mer effektiv töjning. Metoden utsätter muskeln som stretchas för passiv töjning och kallas PNF (Proprioceptiv Neuromuskulär Facilitering) - på svenska: KAT, kontraktion, avslappning och töjning.

Orsaker till stelhet:

  • Tungt arbete eller hård träning
  • Dåligt samordnade övningar
  • Olämplig hållning
  • Inaktivitet
  • Ensidig rörelse
  • Skada eller smärta
  • Stress

Effekter av stretching:

  • Smidigare och rörligare kropp
  • Förbättrad blodcirkulation och ämnesomsättningen i muskler och bindväv
  • Minskar spänningarna i muskler och leder
  • Ökat rörelseomfång
  • Kan kontrahera muskeln i en längre sträck vilket ger en effektivare verkning av träningspasset
  • Avstressande och lugnade, utsöndring av stresshormoner minskar
  • Blodtrycket sjunker och pulsen sänks
  • Rehabiliterande och skadeförebyggande

Stretching ökar proprioceptionen, dvs. samspelet mellan muskler, senor, ligament, nerver och ryggrad. Kroppen måste vänja sig vid stretching för att samspelet ska öka.

Boka tid med mig för ett stretchingpass eller så förlänger vi ditt ordinarie pass med ½ timmes stretching.